راهنمای سامانه اعتبار سنجی مرآت

سامانه اعتبار سنجی مرآت(user.imerat.ir) : 

سامانه‌ای در خدمت اعضای بانکداری اجتماعی بانک قرض الحسنه رسالت می‌باشد تا به صورت غیر حضوری ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط آنها و در نتیجه حداکثر مبلغی که می‌توانند به عنوان تسهیلات دریافت کنند، محاسبه شود. این سامانه به شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت که یک شرکت دانش بنیان با زیرساخت قوی نرم افزاری است، تعلق دارد.

هدف اعتبار سنجی:

به منظور برقراری عدالت، دور شدن از اعمال سلیقه‌ها، کاهش ریسک اعتباری، بازگشت به موقع سرمایه، تسریع در اعطای وام، اطمینان خاطر بیشتر اعطاکنندگان وام و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. این سیستم‌ها امروزه در دنیا کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

متقاضیان اعتبار سنجی می‌توانند با ورود به user.imerat.ir . کلیک روی لینک ورود به سامانه، به سامانه مرآت انفرادی   imerat.ir وارد شده و مراحل اعتبار سنجی را انجام دهند.

مراحل اعتبار سنجی

ثبت نام و ثبت درخواست اعتبار سنجی، متقاضی وارد سامانه انفرادی مرآت imerat.ir شده، با کلیک روی گزینه «ثبت نام کنید»، با استفاده از کد ملی و شماره تماسی که الزاما باید به نام ایشان باشد، ثبت نام اولیه را انحام می‌دهد. اگر کد ملی و شماره همراه وارد شده مطابقت داشته باشند، کلمه عبور جهت ورود به سامانه، از طریق پیامک برای شماره وارد شده ارسال خواهد شد.

نکته: در صورتی که متقاضی قبلا در سامانه ثبت نام کرده باشد، می‌تواند با استفاده از بخش «ورود کاربران» و درج کد ملی و کلمه عبور موبوطه، وارد سامانه شود.

نکته: در صورتی که متقاضی در هنگام ثبت نام با پیام «کد ملی یا شماره همراه قبلا داخل سامانه ثبت شده است» مواجه شود، احتمالا شماره تماس فرد قبلا برای شخص دیگری ثبت شده است باید با مرکز تماس مرآت (۷۲۴۲۳۹۰۰-۰۲۱) برای پیگیری موضوع تماس بگیرد.

نکته: اگر متقاضی کلمه عبور خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند با استفاده از لینک «کلمه عبور را فراموش کرده‌اید»، اقدام به بازیابی کلمه عبور خود نماید.

در قسمت بازیابی کلمه عبور متقاضی پس از وارد کردن کد ملی، کدی ۸ رقمی برای متقاضی ارسال می‌شود. پس از وارد کردن و تایید کد مربوطه، کلمه عبور جدید برای متقاضی ارسال خواهد شد.

پس از ورود به سامانه، با سه سربرگ ثبت اطلاعات فردی، ثبت درخواست اعتبار سنجی و آدرس رهیاری‌های اجتماعی، مواجه می‌شوند.

تکمیل تمامی فیلدهای ستاره دار اطلاعات فردی، هویتی، شغلی و درآمدی در سربرگ ثبت اطلاعات فردی الزامی است.

مشخصات فردی:

در ابن بخش متقاضی اطلاعات فردی و هویتی خود (نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و …) را ثبت می‌نماید. درج صحیح، دقیق و کامل این اطلاعات الزامی است.

نکته: بازه سنی اعتبار سنجی ۱۸تا۸۰ سال می‌باشد و متقاضیان با سن ۷۵ تا ۸۰ لازم است تصویر صفحه اول شناسنامه خود را نیر در سامانه بارگذاری نمایند.

اطلاعات درآمدی:

در این بخش متقاضی خالی درآمد و مبلغ پیشنهادی خود را برای بازپرداخت ماهانه وارد می‌نماید.

نکته: اگر متقاضی در هنگام ثبت درخواست، وام در جریانی از بانک قرض الحسنه رسالت داشته باشد، باید مبلغ قسط در حال پرداخت را با توان بازپرداخت ماهیانه مد نظر خود جمع نموده و مجموع این دو مبلغ را به عنوان توان بازپرداخت پیشنهادی در سامانه درج نماید.

اطلاعات شغلی و درآمدی:

در این بخش متقاضی اطلاعات تحصیلی و شغلی خود را وارد می‌نماید.

به صورت کلی دو نوع شغل وجود دارد: کارمند و کارفرما

اگر متقاضی کارمند (دولتی یا خصوصی) باشد، نیاز است این اطلاعات را در مورد شغلش ثبت نماید:

در صورتی که خود متقاضی کارفرما باشد با تیک زدن گزینه آزاد در قسمت نوع شغل، اطلاعات زیر را وارد می‌نماید.

بارگذاری مستندات شغلی:

پس از تکمیل اطلاعات فردی و شغلی، متقاضی باید مستنداتی که نشان دهنده درآمد فرد باشد، را بارگذاری نمایند.

برای این کار فرد باید فایل مستند مورد نظر را از قبل در سیستم رایانه خود ذخیره کرده باشد و با استفاده از گزینه انتخاب فایل اقدام به بارگذاری آنها نماید.

نکته: حجم فایل مدنظر باید کمتر از ۲ مگابایت بوده، فرمت فایل فرمت‌های عکسی (tiff،png،jpeg و …) یا pdf باشد، نام فایل کمتر از ۲۰ کاراکتر و شامل حروف انگلیسی و اعداد باشد.

اگر متقاضی منبع درآمد دیگر جز شغل اصلی خود داشته باشد می‌تواند اطلاعات و مستندات مربوطه را در قسمت شغل دوم بارگذاری نموده تا در صورت احراز، هر دو منبع درآمد در اعتبارسنجی لحاظ گردد.

پس از پرکردن تمامی فیلدهای ستاره‌دار، گزینه ثبت اطلاعات فعال شده و متقاضی می‌تواند اطلاعات وارد شده را ثبت نماید.

پس از تکمیل و ثبت اطلاعات فردی و شغلی، متقاضی می‌تواند با استفاده از سربرگ درخواست اعتبارسنجی، اقدام به ثبت درخواست نماید.

در این مرحله از بانک قرض الحسنه و بانک مرکزی استعلاماتی برای متقاضی دریافت می‌شود.

تاخیر بیش از حد در پرداخت اقساط وام‌های قبلی از بانک رسالت، بدهی به سایر بانک‌ها و داشتن چک برگشتی باعث رد درخواست متقاضی می‌شود.

در انتظار پرداخت:

بعد از مورد تایید بودن استعلامات اولیه باید در ابتدا مبلغ ۱/۱۹۰/۲۰۰ریال پرداخت شود تا پرونده برای بررسی و مراحل بعدی ارسال شود. در صورتی که متقاضی نخواهد ادامه روند اعتبارسنجی برایش انجام شود، می‌تواند قبل از پرداخت هزینه، پرونده خود را حذف نماید. در غیر این صورت پس از پرداخت هزینه امکان حذف درخواست وجود ندارد.

اگر در روند بررسی پرونده نیاز به اصلاحات یا ویرایش در درخواست متقاضی وجود داشته باشد، از طریق پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد. سامانه به متقاضی اجازه می‌دهد برای یک بار وارد کارتابل خود شده و اصلاحیه مدنظر را انجام دهد. پس از بررسی و تایید مشخصات و مستندات شغلی، حداکثر طی ۳ تا ۷ روز کاری نتیجه از طریق پیامک به اطلاع متقاضی خواهد رسید.

در انتظار دریافت بهبود دهنده اعتباری:

این مرحله به این معناست که فرد وام گیرنده برای دریافت وام، نیاز به ارائه بهبود دهنده اعتباری (سفته الکترونیک) دارد. نوع سفته مورد نیاز، باتوجه به طبقه بندی اعتباری وام گیرنده مشخص می‌شود. هر متقاضی بر اساس مستندات شغلی و استعلامات حسابش در بانک قرض الحسنه رسالت در یکی از چهار طبقه اعتباری زیر قرار می‌گیرند:

  • ممتاز: به این معناست که برای دریافت وام، نیازی به ارائه بهبود دهنده اعتباری (سفته الکترونیک) ندارید و می‌توانید درخواست وام خود را ثبت کنید.
  • کاملاً متناسب: به این معناست که شما باید بهبود دهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کنید.
  • متناسب: به این معناست که علاوه بر شما، یک متعهد (ضامن) نیز باید بهبود دهنده اعتباری (یک فقره سفته الکترونیکی به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ وام درخواستی) را در سامانه آی کاپ ثبت کند.
  • نامتناسب: شرایط دریافت وام را ندارید.

پرونده تکمیل شد:

پس از ثبت موفقیت آمیز سفته مورد نیاز، پرونده به این مرحله می‌رسد و متقاضی می‌تواند جهت ثبت درخواست وام خود از بانک اقدام نماید.

در این مرحله با انتخاب گزینه نتیجه اعتبار سنجی می‌توانید جزئیات اعتبار سنجی خود را مشاهده کنید.

صفحه نتیجه اعتبار سنجی شامل این موارد می‌شود:

توان بارپرداخت ماهیانه(ریال) : مبلغ قسطی که در هر ماه امکان پرداخت آن را دارید. بطور مثال در تصویر زیر عضو می‌تواند وامی بگیرد که قسط ماهانه آن ۸۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال باشد. یعنی یک وام یک ساله به مبلغ ۱/۰۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال  .

حداکثر مبلغ وام قرض الحسنه: حد اکثر مبلغی که شما می‎‌توانید تسهیلات دریافت کنید. (سقف وام قرض الحسنه در حال حاضر ۴/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌باشد اما توجه داشته باشید ملاک دریافت وام قرض الحسنه برای شما توان بازپرداخت است)

سقف ضمانت/تعهد: سقف مبلغی که شما می‎‌توانید عضو دیگری را ضمانت کنید.

سلمانه گروهی: omerat.ir

این سامانه مربوط به اعتبار سنجی‌های گروهی است که از سمت بانک برای مشتریان یا از سمت سازمان، نهاد و مجموعه‌ها برای پرسنل خود انجام می‌شود. امکان ثبت درخواست از سوی خود فرد در این سامانه وجود ندارد.

متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه مرآت imerat.ir  و لینک مرآت گروهی (سازمانی) برای مشاهده وضعیت پرونده، پرداخت هزینه و … اعتبار سنجی گروهی خود اقدام نمایند.

نکته: نام کاربری برای ورود به سامانه مرآت گروهی، کد ملی متقاضی می‌باشد و کلمه عبور نیز از سمت نهاد درخواست دهنده در اختیار فرد قرار خواهد گرفت. همچنین متقاضی می‌تواند از خدمات فراموشی کلمه عبور در سامانه گروهی نیز استفاده کند، که روند آن مطابق با سامانه انفرادی می‌باشد.

ورود به سامانه اعتبار سنجی مرآت (فردی)

ورود به سامانه اعتبار سنجی مرآت (گروهی)

جهت مشاهده نتیجه اعتبارسنجی و وضعیت پرونده در سامانه اعتبارسنجی مرآت به این ویدیو توجه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Post

پیگیری درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد

بعد از ثبت درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد برای پیگیری وضعیت درخواست می‌توانید راهنمای زیر را دنبال کنید. ابتدا از بخش انجمن حامیان، گزینه پیگیری درخواست وام قرض الحسنه بدون کارمزد را انتخاب کنید. در این بخش شما فهرست درخواست‌های خود را مشاهده می‌کنید. درخواست‌های شما ممکن است دارای یکی از وضعیت‌های زیر باشد. ۱- آماده […]

دریافت رمز اینترنت بانک و همراه بانک

از طریق آدرس Pishkhan.rqbank.ir  وارد سامانه پیشخوان مجازی رسالت شوید. نکته ۱ : برای ورود به کاربری حتما باید سیم کارت تلفن همراه به نام خودتان باشد. نکته ۲ : به یاد داشته باشید شماره موبایلی که در این صفحه وارد  می کنید همان شماره موبایلی است که در زمان افتتاح حساب به بانک قرض الحسنه رسالت […]

راهنمای حامیان من در ام رسالت

برای مشاهده حمایت هایی که از شما انجام شده است به بخش حامیان من مراجعه کنید. در صفحه بعد نام حامی و مبلغ را مشاهده می‌کنید. در قسمت تاریخچه شما تراکنش های انجام شده بابت حمایت را می‌بینید. حامی می‌تواند این مبلغ را افزایش و کاهش بدهد. با انتخاب گزینه مشاهده می‌توانید اطلاعات حامی، مبلغ […]